Follow Me
AGENDA 2019
KUNSTSTICHTING HAZART
25 mei t/m 29 juni ‘TREFF’ -
Uitwisseling met Soest - Duitsland Een ontmoeting tussen 38 Soester kunstenaars; deels uit Soest Nederland, deels uit Soest Duitsland. Thema van deze expositie is: ‘ONBEGRENSD’.
De expositie zal werk omvatten van Nederlandse kunstenaars uit Soest-Nederland èn werk van kunstenaars uit Soest-Duitsland. Getoond wordt werk van hedendaagse kunstenaars in de vorm van schilderijen, grafiek, kleinplastiek, fotografie, beelden
Noteer het alvast in je agenda!
Adr: Bosstraat 2 - 3766 AG Soest
Tel: 00 31 (0)35 6013150
E-mail: hazart@planet.nl
Keramiek
Biscuit is keramiek (aardewerk, steengoed of porselein) dat slechts eenmaal zonder glazuur is gebakken. Meestal is dit een halffabricaat: het biscuit wordt beschilderd met glazuurverf en daarna nogmaals (bij een hogere temperatuur) gebakken.
Het beschilderen van keramiek
Na het drogen wordt de schaal voor de eerste keer gebakken (bisquit) en vervolgens met de hand overgoten met een dekkend tinglazuur, bereid naar receptuur uit de 16e en 17e eeuw. Na het glazuren volgt de laatste stap: het schilderen. Bij elk decor maakt de schilder gebruik van een spons . Een spons is een decortekening waarvan de contourlijnen fijn doorprikt zijn. Deze spons wordt op de nog vochtige glazuur gelegd en m.b.v. een zakje houtskoolpoeder bestoven. De nu zichtbare stippellijn is de enige ondersteuning voor de schilder. De stippellijn wordt met een dunne trekpenseel 'getrokken' waarna het decor ingevuld wordt met kleur. De verven waarmee geschilderd wordt zijn in feite glazuren die op kleur gebracht worden door er een metaaloxide aan toe te voegen.
Deze versmelten met de laag tinglazuur tijdens de 2e brand
Steengoed
Steengoed of gres is een vorm van keramiek, dat wordt gemaakt van een kostbare kleisoort - gresklei- die kan worden afgebakken bij hogere temperaturen (1200-1300°C); hierbij versintert de klei, nadat keukenzout of soda aan het bakproces is toegevoegd; het product geschikt is voor het bewaren van vloeistoffen omdat het materiaal niet poreus is.
Raku-stoken
Het raku-stoken is een Japanse manier van stoken, die werd er gebruikt tijdens de thee-ceremonie, deze ceremonie was gebaseerd op de Zen-gedachte: het geloof dat Boeddha in ieder mens aanwezig is en de verlichting kan worden gevonden in serieuze zelfstudie, meditatie en zelfdiscipline.
Werkstukken glazuren en in een koude oven in een uur opstoken tot 1000C, in een warme oven kost dit proces ong. een half uur. Als het glazuur gaat glimmen is zij uitgesmolten en laat ik het nog even een min. of 5 pendelen.
Het object uit de oven halen en een paar minuten de kans geven om te craquleren om het object dan in een ton met zaagsel te zetten. Als het zaagsel goed brandt sluit je de ton af, na een half uurtje haal je het werk eruit en laat het afkoelen. Daarna goed schoonpoetsen en evt. verdichtingsmiddel erop voor een satijnen glans over je werk
Glazuren
Dit zijn de glazuren die vaak door de kunstnijverheidsindustrie, de handwerkers zoals pottenbakkers , kunstenaars en kleine tegelfabriekjes zelf gemaakt worden. Deze glazuren worden vaak proefondervindelijk met enige basiskennis samengesteld. Vaak worden pigmenten en andere stoffen toegevoegd om bepaalde effecten te bereiken. Bekende voorbeelden zijn dan raku- craquelé - en kristalglazuren.
Majolica
Majolicais de naam voor een grof en bros soort keramiek met een bont gekleurde beschildering. De naam majolica is een verbastering van het Spaanse Mallorca, een eiland in de Middellandse Zee en het middeleeuwse centrum voor de productie van dat type aardewerk. De techniek is afkomstig uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Toen aan het einde van de 15e eeuw de Moren uit Spanjewerden verdreven, verhuisde een deel van de aardewerkproductie naar Faence in Italië. In Italië wordt faience nog steeds majolica genoemd. In Nederland wordt een onderscheid gemaakt.
Bij majolica is de scherf rood vanwege het ijzergehalte van de klei. Dat is te zien bij beschadiging aan de rand. Het eindproduct wordt bedekt met tinglazuur, enkel aan de bovenkant. Het tamelijk giftige loodglazuur wordt gebruikt aan de onderkant. Bij het bakken van majolica wordt gebruikgemaakt van driehoekige standers, de zogenaamde proenen. De proenen worden afgebroken en de resten zoveel mogelijk weggevijld
Er heerst veel verwarring met het begrip faience, waarvan de klei met kalk of mergel is gemengd, om het op veel wittere Chinees porselein te laten lijken. Bij het bakken van faience en porselein wordt gebruikgemaakt van cassettes, om het eindproduct te beschermen tegen roet. Bij faience is ook de onderkant tingeglazuurd. De techniek van het maken van het fijnere faience kwam via Antwerpen naar Noord-Nederland
ArtOlive
Het werk van Van Staveren is
te koop en te huur bij het internetplatform ArtOlive Westergasfabriek in Amsterdam.
Klik hier
ArtOlive brengt en haalt de werken die on-line te huur en te koop zijn
.
RADIO INTERVIEW
Wilt u het beluisteren klik hier
|